Despre DRG > DRG in Romania
Implementarea sistemului DRG in Romania a avut, inca de la inceput, un scop mult mai larg decat acela de a schimba modul de finantare a spitalelor, incluzand colectarea sistematica de informatii cu privire la activitatea spitaliceasca si utilizarea acestora in deciziile privind reforma sistemului sanitar in vederea cresterii eficacitatii, calitatii si eficientei ingrijirilor oferite pacientilor spitalizati.
Implementarea sistemului DRG in Romania s-a facut pe baza unor strategii definite pentru diferite perioade de timp (ordinul comun al MS si CNAS nr. 102/34 din 31 ianuarie 2002 privind aprobarea Strategiei pentru implementarea finantarii bazate pe caz in spitalele din Romania si ordinul comun MS si CNAS nr. 1551/546 din 24 noiembrie 2004 pentru aprobarea Strategiei privind dezvoltarea finantarii pe caz in spitalele din Romania in perioada 2005-2008, precum si a unor planuri de actiune specifice ale Ministerului Sanatatii, in conformitate cu strategiile nationale privind reforma in sanatate (Hotararea Guvernului nr. 826/2002 pentru aprobarea Strategiei nationale privind reforma in unitatile sanitare cu paturi si Hotararea Guvernului nr. 1088/2004 pentru aprobarea Strategiei nationale privind serviciile de sanatate si a Planului de actiune pentru reforma sectorului de sanatate).
La implementarea sistemului DRG au participat mai multe institutii din sistemul de sanatate: spitale, Ministerul Sanatatii, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Casele de Asigurari de Sanatate, Directiile de Sanatate Publica, Institutul National de Cercetare - Dezvoltare in Sanatate si Centrul de Calcul si Statistica Sanitara,.
Istoria sistemului DRG in Romania incepe cu proiectul „Imbunatatirea eficientei si a calitatii ingrijirilor la nivelul unui spital”, derulat intre 1999 – 2001 la Spitalul Clinic Cluj, in colaborare cu Institutul de Management al Serviciilor de Sanatate, ca si coordonator, cu Centrul pentru Statistica Sanitara (Romania) si cu Departamentul pentru Servicii Sociale si de Sanatate al Statelor Unite. Finantarea proiectului a fost asigurata de catre USAID si institutiile locale. Unul dintre obiectivele principale a fost calcularea costurilor per pacient, pe baza inregistrarii electronice a datelor la nivel de pacient si gruparea acestora in DRG, ceea ce s-a realizat pentru prima data in Romania pentru un numar redus de pacienti.
Experienta acumulata in acest prim proiect a permis initierea „Proiectului National DRG” pe baza prevederilor acordului de colaborare incheiat in data de 1 iunie 2000 intre Ministerul Sanatatii, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Colegiul Medicilor din Romania, Ministerul Finantelor si Departamentul de Sanatate si Servicii Umane al Statelor Unite ale Americii si a Ordinului ministrului sanatatii nr. 935/2000 privind aprobarea implementarii primei etape a proiectului de finantare a spitalelor bazate pe caz, completat prin Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 137/2001.
Obiectivele „Proiectului National DRG” desfasurat in anii 2000-2002 au fost:
1. Aplicarea mecanismelor necesare finantarii bazate pe caz (DRG) in 23 de spitale pilot
a. Codificarea pe baza Clasificarii Internationale a Maladiilor versiunea 10 (CIM-10) a diagnosticelor
b. Clasificarea pacientilor externati in grupe de diagnostice (DRG)
c. Calcularea tarifelor necesare finantarii spitalelor pe nivel pacient/DRG
2. Identificarea si rezolvarea problemelor prioritare legate de modificarile legislative si de reglementare necesare introducerii sistemului de finantare DRG
3. Imbunatatirea managementului spitalicesc
4. Sprijinirea Directiilor de Sanatate Publica si a Caselor Judetene de Asigurari de Sanatate in planificarea serviciilor spitalicesti
5. Elaborarea recomandarilor necesare decidentilor privind strategia / politicile de sanatate
In cadrul „Proiectului National DRG” desfasurat in anii 2000-2002
s-au realizat:
Elaborarea cadrului legislativ pentru desfasurarea proiectului
• Formarea in activitatea de codificare, colectare si transmitere a datelor
pentru cele 23 de spitale pilot
• Dezvoltarea unei aplicatii de colectare a datelor clinice
• Codificarea datelor clinice ale pacientilor externati in cele 23 de
spitale pilot
• Colectarea si raportarea electronica a datelor clinice de catre cele
23 de spitale
• Implementarea procesului de clasificare a cazurilor in grupe de diagnostice
prin utilizarea grouper-ului HCFA 18 (SUA)
• Dezvoltarea de rapoarte la nivel de spital pe baza datelor clinice,
utile pentru management-ul de spital
• Colectarea datelor de cost la nivel de spital si sectie si utilizarea
acestora pentru calculul bugetelor, ratelor de baza si Indicelui de Complexitate
a Cazurilor (ICM) pentru cele 23 de spitale pilot
• Finantarea cu tarif propriu pe caz ponderat la cele 23 de spitale pilot
• Pregatirea extinderii sistemului DRG la alte spitale:
o Formare in codificare pentru restul spitalelor judetene si universitare
o Pregatirea cadrului legal pentru infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
in Sanatate (INCDS)
o Elaborarea legislatiei necesare pentru finantarea pe caz rezolvat dupa finalizarea
Proiectului National DRG
• Evaluarea activitatii clinice a spitalelor pe baza datelor privind pacientii
externati, inclusiv generarea de date statistice la nivel national si sprijinirea
spitalelor pentru utilizarea acestor date la cresterea eficientei si a calitatii
serviciilor furnizate
Dupa incheierea „Proiectului National DRG” s-a continuat dezvoltarea sistemului DRG cu resurse exclusiv romanesti. Dintre realizarile acestei perioade (2003-2005) sunt de mentionat:
• Infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Sanatate
(prin reorganizarea Institutului de Management al Serviciilor de Sanatate)si
preluarea resurselor utilizate in cadrul Proiectului National DRG), care are
rolul de for tehnic si metodologic privind dezvoltarea sistemului DRG in Romania
• Finantarea prin amestec de tarif 85% (spital) -15% (national) la cele
23 de spitale
• Primele masuri de extindere ale sistemului DRG la alte spitale:
o Introducerea unei noi foi de observatie clinica generala (FOCG) la toate spitalele
o Codificarea diagnosticelor cu CIM-10 extins la toate spitalele
o Introducerea colectarii electronice a datelor clinice la nivel de pacient
in toate spitalele din Romania (Ordinul 29/2003 al Ministerului Sanatatii si
Familiei).
o Selectarea a 185 de spitale pentru finantare bazata pe caz in anul 2004
• Achizitionarea drepturilor intelectuale pt. utilizarea sistemului de
clasificare a procedurilor medicale din Australia, ICD-10AM v. 3
• Dezvoltarea de rapoarte de analiza a activitatii spitalelor pe baza
datelor clinice la nivel de pacient
• Extinderea finantarii bazate pe caz rezolvat la 185 spitale
• Finantarea spitalelor prin amestec de tarif 80% (spital) -20% (national)
• Gruparea si validarea de catre INCDS a peste 300.000 cazuri in fiecare
luna
• Rezolvarea a peste 10.000 de probleme si intrebari adresate de spitale,
DSP, CAS
• Ajustarea erorilor aparute in primul trimestru (validare, ICM, unele
tarife)
• Separarea finantarii cazurilor acute de cele cronice sau de recuperare
• Introducerea finantarii distincte pentru spitalizarea de zi
• Extinderea finantarii pe caz rezolvat la 278 de spitale (toate spitalele
de acuti, cu exceptia spitalelor comunale si a centrelor de sanatate)
• Ajustarea mecanismului de finantare pentru cazurile ce consuma foarte
multe si foarte putine resurse
• Introducerea sistemului de clasificare a procedurilor medicale din Australia,
ICD-10 AM v.3
Din strategia pentru anii viitori (2006-2008) privind sistemul DRG in Romania se disting urmatoarele directii majore:
• Introducerea sistemului de clasificare in grupe de diagnostice din
Australia, AR-DRG v.5
• Elaborarea de protocoale de practica pentru principalele tipuri de pacienti
• Colectarea datelor privind ingrijirile ambulatorii si integrarea lor
cu datele clinice de la spitale
• Dezvoltarea de valori relative locale pe baza datelor de costuri la
nivel de pacient
• Organizarea si dezvoltarea unei structuri de evaluare a calitatii serviciilor
furnizate de spitale
• Imbunatatirea sistemului de clasificare in grupe de diagnostice pe
baza particularitatilor locale
• Introducerea unor mecanisme de ajustare a finantarii in functie de tipul
spitalelor si de zona geografica
• Ajustarea valorilor relative locale pe baza datelor de costuri la nivel
de pacient
• Evaluarea calitatii serviciilor furnizate de spitale si dezvoltarea
unor mecanisme de ajustare a finantarii in functie de calitatea serviciilor
• Introducerea unor mecanisme de ajustare a finantarii in functie de
calitatea serviciilor
• Imbunatatirea continua, pe baza particularitatilor locale, a:
o sistemului de clasificare in grupe de diagnostice
o valorilor relative
o sistemului de codificare
• Evaluarea calitatii serviciilor furnizate de spitale